Kunst og kreatitvitet

Vi samarbejder med Statens Museum for Kunst (SMK), formålet med samarbejdet er at fremme og styrke mødet mellem børnene og det kunstneriske udtryk. Samarbejdet styrker det pædagogiske personales bevidsthed om og vores tilgang til kreativitet og til hvordan vi forandre og udvikler praksis omkring de kreative processer.

Hvert år har vi et overordnet tema for alle 3 Prinsessegårde, temaet løber fra september og resulterer i en del-fernisering i januar, samt en slut-fernisering til sommerfesten i juni. Ved ferniseringerne besøger institutionerne hinanden sammen med børnene og bliver inspireret af de andres projekter. Forældrene inviteres også altid til ferniseringerne.

Som kunstinstitution er kunst og kreativitet noget der bliver brugt både økonomiske og personalemæssige ressourcer på. Vi ønsker at lade os inspirere og at udvikle os. Derfor har vi fx haft kunstnere ude og lave forløb sammen med børnene og vi har personalet på kursus på SMK.

Et par gange om året arbejder vi bevidst med genbrugsmaterialer, hvor vi i forbindelse med skraldeuger, laver kunst ud af genbrugsmaterialer. Vi fremstiller også vores eget papir.  

I hverdagen er det vigtigt for os, at børnene har mulighed for selv at sætte gang i kreative aktiviteter, fx ved at klippe, klistre, male og tegne, selvfølgelig med voksenopsyn. Derudover er der megen konstruktionsleg på stuerne, både i den frie leg, men også i voksenstyrede aktiviteter. Der bliver bygget meget med LEGO, Plus-plus klodser, magneter og med klodser.

Vi vil gerne blive bedre til at have flere materialer liggende, som børnene selv kan styre, for på den måde at hjælpe børnene i gang med selv at skabe i den frie kreative proces.

 

Dig, mig og os i en verden fuld af farver!

Vi skaber mening for børnene når:

  • Når børnene er en del af fællesskabet, og de inspirerer hinanden til at turde være sig selv
  • Når børnene kan bruge deres viden på egen hånd
  • Når de voksne er i børnehøjde og er åbne for spontanitet
  • Når de voksne er nysgerrige efter børnenes hensigt
  • Når de voksne planægger på børnenes præmisser