Pædagogisk målsætning for Overdrevshuset.

Naturen er en enestående legeplads for både sind og krop. Når børn har mulighed for at være i, sanse og opleve naturen gennem alle årstider i forskelligt vejr og landskaber, styrkes alle deres  sanser og deres motoriske udfoldelse.


Fantasien
får i samværet med andre børn og voksne spillerum og børnene udfordres både kropsligt og mentalt.

Naturen giver børnene mulighed for, at hente forhånds indtryk om planter og dyr, samt at få kendskab til de materialer, som naturen består af og som kan bruges kreativt.

I Overdrevshuset forefindes ikke færdig lavet legetøj, da det primært er at nyde og opleve skoven og haven. Fantasien kommer i spil, Fx har vi oplevet et blad bliver til en telefon, en stor busk bliver til hule, hvor der serveres mad på blade og hvor mor vaske op, mens far er på arbejde. Der bliver også bygget hule af nedfaldne grene, og der bliver klatret i træer.

Der er lavet en køkkenhave med krydderurter såsom persille, citronmelisse, timian, purløg, oregano, basilikum. Her er sanserne i brug ved at se forskellen på disse, samt dufte og smage og bruge diverse krydderurter i maden. Der er også en chokolade blomst, som dufter dejligt. Ved at børnene oplever disse forskellige smage og dufte får de et indblik i at naturen, ikke ”bare” er træer og buske, men naturen kan spises og bruges til mange ting.
De voksne skal være engageret og medlevende og have en viden om natur og naturfænomener. Derved får børnene erfaringer, der gør at de kan eksperimentere og hente viden om naturfænomener. Ligeledes  får børnene mulighed for, at systematisere deres omverden og ved selvsyn fatte sammenhæng, der ellers kan være svære at forstå, hvis de bliver formidlet kun på det teoretiske plan. Dette gælder for eksempel relativitet-tal-mængder og rækkefølger.

At bruge naturen som legerum danner grundlag for en varig interesse, respekt og ansvarlighed for natur og miljø.
At kunne tage i Overdrevshuset året rundt er vores mulighed for at give by børnene en oplevelse af mere natur, end ”bare” Valbyparken og villavejene.
I Overdrevshuset har vi mulighed for, at fordybe os på en anden måde. Vi har den nødvendige ro og tid til at være til stede sammen med børnene uden at skulle tænke på telefoner og andre forstyrrelser.
Vi har som nævnt mulighed for at følge naturen hele året og dette giver mulighed for at lære børnene, at have respekt og forståelse for naturen, og det dyreliv der er, som jo ganske naturligt er anerledes end i storebyen. Med respekt for naturen mener vi, at man ikke bare knækker grene og plukker blade af træer og blomster for at smide dem.

En arbejdsmetode, der inddrager børneperspektivet er:
• At undre sig.
• At indsamle materiale.
• At undersøge og bearbejde.
• At erfare.
• At stille nye spørgsmål.
• At forberede sig.

Mange gange når vi er i skoven indsamler børnene selv forskellige ting. Det kan være blade, pinde, kogler, nødder o.s.v. 
Til højtiderne finder vi materialer, som vi kan bruge kreativt. Dette bevirker, også at vi ”bære” naturen med ”hjem”. Dette gør, at vi hjemme kan arbejde videre med naturen og derved opnå en kontinuitet i forløbet med børnene.